Rabu, 18 Januari 2012

Awet mudA


nak awet muda? Makanlah secara teratur buah delima. Buah ini dianggap makanan super kerana dipercayai boleh membantu melewatkan proses penuaan dan anda sentiasa kelihatan muda. Mengamalkan makan buah delima secara rutin dapat memperlambat proses penuaan pada DNA demikian menurut sebuah penelitian di laboratorium Probelte Bio, Murcia, Spanyol, baru-baru ini. 

 Hasil penelitian mendapati mereka yang diberi makan ekstrak daripada buah delima dalam bentuk kapsul menunjukkan ada penurunan yang cukup besar dalam gen, yang disebut 8-Oxo-DG. Gen itu memiliki hubungan dengan kerosakan sel yang dapat menyebabkan gangguan otak, otot, hati, fungsi ginjal, dan efek penuaan pada kulit. Jadi kesimpulannya delima dapat memperlambat oksidasi atau penuaan pada DNA secara alamiah.

Zat pada buah delima dapat ditemukan pada jumlah kecil dalam jus, terutama pada kulitnya yang berwarna putih diproses menjadi pil atau dibuat minuman. Selain menjadi ubat awet muda, delima juga dapat mengubati penyakit jantung, kanser, dan menghilangkan stres.nie jew la yg aq tau stakat nie..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Powered By Blogger